Sunday, November 28, 2010

APPLETALK HILANG didalam mac osx snow leopard-langkah menyambungkan printer menggunakan IP printing

Untuk pengetahuan semua,fungsi AppleTak telahpun dikeluarkan daripada peranti mac osx 10.6 keatas kerana Appletalk  adalah fungsi yang lama dan dianggap ketinggalan,lambat dan tidak cekap maka dengan itu Apple telah menggantikan fungsi Appletalk dengan fungsi dan protokol yang lebih maju dan lebih cekap.

        Ramai orang yang mengalami masaalah untuk menyambungkan printer kepada Mac OSX 10.6 selepas fungsi ini telah dibuang.Jika anda mengalami masaalah yang sama,anda boleh mengikuti langkah-lagkah dibawah untuk menyambungkan printer kepada Mac OSX anda.
Terdapat beberapa option untuk anda pilih seperti:

1)IP printing (LPR/LPD)
2)Shared printing
3)Window


Tetapi langkah yang paling famous ialah dengan menggunakan IP printing.

Cara untuk menyambungkan printer secara IP printing (LPR/LPD).
Jika anda ingin menyambungkan network printer dengan menggunakan IP adress printer itu sendiri,anda boleh memilih IP printing (LR/LDP).
1)Pergi ke System Preferences>Print & Fax >tekan "+" dan pilih "IP" sebagai protokol pilihan anda dan masukkan informasi printer anda.
2.Seperti gambar diatas,anda perlu pilih Line Printer Deamon-LPD sebagai protokol pilihan.
3.Masukkan Ip adress printer anda di dalam kotak Adress.
4.Kadang-kala printer anda aka auto-detect dan terus dimasukkan kedalam kotak Print Using.Tapi jika Mac osx tidak apat mengenal pasti jenis printer anda,anda perlu memasukkan nama printer secara manual dengan membuat pilihan "Select Printer Software".
5. Pilih model printer anda dan klik ok.Contoh:



No comments:

Post a Comment