Friday, May 24, 2013

Menambah Efek Jahitan Dengan Ilustrator

  • Program: Adobe Illustrator CS4 keatas
  • Kesukaran: Intermediate (Tahu asas beberapa perkara ) 
  • Topik: Appearance panel, Effects, gradients ,Stroke,blending mode,path,distort &transform)
  • Jangkaan siap:20-30 minit

Langkah 1:

Mulakan dengan dokumen baru dan terus taip perkataan yang ingin dengan menggunakan type tool (T).Gunakan tulisan yang tebal dan elakkan tulisan yang kurus dan runcing. 

Langkah 2:
Kosongkan sebarang warna Fill dan Stroke melalui panel Apperance.


Langkah 3:
Masih lagi di panel Apperance, tekan panel menu dan pilih New Fill.Biarkan warna Hitam.

Langkah 4:

Tambah New Fill daripada panel Appearance dan pilih Fill yang kedua dan tukar kepada warna merah.

Langkah 5:

Dengan memilih FIll yang bewarna Merah, pergi ke Effect > Convert To Shape > Rounded Rectangle. Gunakan nilai seperti di dalam gambar. Namun anda boleh mengubah nilai bagi  Extra Width dan Extra Height  mengikut kesesuaian teks anda.

Langkah 6:

Salin (Duplicate Selected Item) Fill bewarna Merah dan tukarkan Fill yang terakhir dengan warna kelabu.Pilih Fill bewarna kelabu tersebut dan pergi ke Effect > Path > Offset dan tukarkan  Offset kepada 5 px. (Nilai boleh diubah mengikut kesesuaian teks anda) 



Langkah 7:

Sekarang pilih Fill bewarna hitam yang diatas sekali dan tukarkan kepada linear gradient.Tukarkan warna pada titik gradient yang pertama kepada warna putih dan titik terakhir kepada light gray.Tukar Angle of the gradient kepada -90.
Langkah 8:

Tambah New Stroke melalui panel Appearance dan warnakan dengan warna kelabu.Biarkan Weight kepada 1px, tick pada Dashed Line dan masukkan 2pt didalam kotak Dash yang pertama melalui panel Stroke.Kemudian pergi Effect > Path > Offset dan tukarkan nilai offset kepada -2 px.


Langkah 9:

Pilih Gradient Fill yang dibuat sebelum ini (Langkah 7) dan salin (duplicate) Fill tersebut. Pilih salinan yang kedua  dan tukarkan kepada light gray.Pilih Multiply untuk Blending Mode dari panel Transparency/Opacity.Kemudian pergi Effect > Distort & Transform > Transform dan pilih nilai Vertical Move kepada -2 px.


Langkah 10:

Pilih Fill bewarna merah dan tukarkan kepada Linear Gradient.Tukar titik gradient yang pertama kepada merah dan titik yang terakhir kepada warna merah gelap dan Angle kepada  -90 melalui panel Gradient.
Langkah 11:
Tambah New Stroke dan pergi ke Effect > Convert to Shape > Rounded Rectangle.Gunakan nilai seperti dalam gambar dibawah:



Langkah 12:

Tukarkan warna Stroke tadi kepada warna kuning cair dan tukarkan nilai Stroke seperti gambar dibawah:


Langkah 13:
Salin Stroke yang bewarna kuning cair,dan pilih Stroke yang baru dibuat.Pergi ke  Effect > Distort & Transform > Transform.Tukarkan nilai mengikut gambar.Kemudia tukar warna kepada light gray dan tukarkan Blending Mode kepada mulitply.


Langkah 14

Pilih Fill yang paling bawah didalam panel Appearance dan tukar kepada linear gradient.Tukar titik warna pertama kepada light gray dan titik terakhir kepada kelabu.Tukar location kepada -90.Kemudian pergi ke Effect > Stylize > Drop Shadow. Masukkan nilai seperti di dalam gambar.

Siap!Dibawah ialah antara hasil yang anda boleh dapat dengan tutorial ini.Anda hanya perlu mengubah warna dan nilai  mengikut jenis objek yang dihasilkan.Oh ya!Untuk mendapatkan benang kuning timbul,tukarkan nilai bagi vertical move kepada 2px didalam langkah 13.




No comments:

Post a Comment