Security: Create Encrypted DMG Disk Images for Sensitive Data

Keselamatan dan privasi file anda adalah sangat penting agar tidak dapat dicerobohi oleh orang lain. Jadi adalah penting untuk melindungi file-file tersebut dengan menambahkan password kepada file atau folder anda.Jika di window anda mungkin perlu menggunakan program seperti folder Lock untuk menambah sistem keselamatan keatas file-file sulit anda,tapi kita sedang bercakap mengenai Mac OS X yang mana prosesnya lebih mudah tanpa perlu memasang program lain dengan hanya menggunakan Disk Utility.


Langkah 1:Disk Utility

Buka Disk Utility>Pilih File>New>Blank Disk Image...

%title%

Langkah 2:Buat DMG image

Masukkan nama File.

SIze:Pilih mana-mana saiz yang anda inginkan tetapi mestilah lebih dari 10.5Mb untuk mengaktifkan Journaling dimana ianya merupakan ciri yang membantu melindungi sistem fail daripada kegagalan hardware komponen dan power, serta mengurangkan keperluan untuk pembaikan.
Format: Pilih Mac OS Extended (Journaled).
Encryption:
Pilih 256-bit AES encryption (lebih selamat tetapi lebih perlahan).
Partitions:
pilih Single partition – Apple Partition Map
Image Format:
Select read/write disk image, since we will need to add and remove files.

%title%

Langkah 3: Masukkan Password Yang Selamat

%title%

%title%



Langkah 4: Gunakan Secure DMG Image

Sekarang file DMG anda dah pun siap.Hanya perlu double klik file DMG anda dan apabila anda diminta untuk memasukkan passwor,masukkan password yang anda buat tadi.Anda boleh lihat satu mount drive di desktop Mac anda yang mempunyai nama yang serupa dengan nama file DMG anda.

%title%


%title%

Langkah 5: Masukkan file,delete,buka dan salin

Sekarang anda bolehlah buka file,salin,delete dan sebagainya dengan mudah!Ingat,seperti pendrive, fail DMG and juga mempunyai limit saiz.

p/s: Post ini telah berada didalam draft selama lebih dari 3 bulan dan akhirnya saya berjaya siapkannya.