Security: Delete Files and Erase Disks SecurelyJadi, apa yang terjadi apabila anda membuang file ke dalam Tong Sampah dan mengosongkannya?Tentu ianya kosong bukan??Mmm...Tidak semestinya.

Kenyataannya OS X hanya menandakan sektor cakera sebagai sedia untuk menyimpan data baru sehinggalah ada fail baru yang akan overwrite lokasi tersebut.Maka dengan itu,fail-fail yang telah dipadamkan tadi masih boleh di baca dan direstorekan dengan menggunakan hard disk recovery tool mahupun program aplikasi forensik yang boleh membaik pulih data yang telah disimpan bahwa lokasi hampir semua recovery hard drive atau alat forensik dapat memulihkan data yang telah dipadamkan.

Ada beberapa cara untuk menghapuskan data untuk selamanya tanpa boleh di pulihkan lagi. Salah satu kaedah adalah dengan menggunakan arahan Secure Empty Trash. Untuk menggunakan Secure Empty Trash. Untuk menggunakannya adalah dengan memilih
Secure Empty Trash yang berada didalam menu Finder.

Anda akan didatangkan dengan kotak ini.Maka pilih OK.

20090613_secureempty

Jika anda benar-benar ingin memastikan bahawa data tidak dapat dipulihkan, Disk Utility adalah pilihan anda untuk memadamkan keseluruh cakera atau ruang kosong daripada cakera.

20090613_diskutility_secure

Anda boleh memilih untuk memadam data dengan sekali-lalu data kosong,7-pass ataupun 35-pass. 7-pass digunakan oleh U.S Department of Defense untuk memadamkan data. Untuk memilih cara pemadaman, klik butang Erase Free Space untuk melihat pelbagai pilihan.

20090613_erasespaceoptions

Untuk memadam keseluruhan cakera, klik butang Security Options, pilih bilangan -pass yang anda mahukan dan klik Erase untuk memulakan proses.