Monday, November 30, 2009

Membentuk shape yang tersendiri

0

もし!!もし!!こんにちは!!!  
Anda pernah menggunakan custom shape tool?Bagi yang baru nak berkenalan dengan photoshop,mungkin tidak pernah mendengar custom shape tool.Custom shape tool diletakkan bersama-sama tool-tool yang lain seperti rectangle tool dan eclipse tool.Ianya mudah jika anda ingin memasukkan sesuatu bentuk tanpa perlu melukisnya dengan menggunakan pen tool.terdapat pelbagai bentuk yang anda boleh dapati,tetapi bagaimana jika anda memerlukan bentuk tertentu yang tiada didalam list sedia ada yang mana anda mungkin perlu menggunakan bentuk yang sama untuk imej yang lain?puhhh...jenuh nak lukis ler....soo,photoshop ni taklah kejam mana pun,so dia bagilah kita kemudahan yang dinamakan Define Custom Shape...ありがとう  ポトチョペ くん!!So,how?Lets follow me you guys!!!p(^^)q がんばて 根!



LANGKAH KAKI KANAN:
1-buat satu layer kosong.
2-Gunakan shape tool seperti rectangular tool..atau sebagainya.Anda juga boleh gunakan pentool.Pastikan Paths mode diaktifkan.Lukiskan mengikut kehendak anda.



3.Ini adalah contoh bentuk yang saya cipta dengan menggukan 3 jenis 4 bentuk yang berlainan.




4.Cuba lihat pada window->paths.Akan ada satu layer baru disitu yang menunjukkan paths yang telah anda buat.








 




5.Bila  anda sudah berpuas hati dengan bentuk yang anda hasilkan,pergi edit-->define custom shape.namakan shape anda dan tekan ok.
6.Sekarang pergi ke tool-->shape-->custom shape tool dan cari image yang dibawah sekali.dan anda akan jumpa shape yang anda baru je buat tadi.



 












7.Sekarang anda boleh gunakan shape tadi berulang kali.Ops!!jangan lupa untuk save shape tadi jika anda berniat untuk menggunakan kembali shape tadi selepas menutup photoshop ye....



p/s:anda boleh dapatkan imej daripada gambar anda,mahupun daripada imej brush.Anda hanya perlu trace the line dan jadikannya sebagai path untuk membuat shape..

contoh hasil yang dibuat dengan shape yang dibuat menggunakan imej anak buah saya..



sorry...makin lama penulisan saya nampak makin malas dan cincai,inilah jadinya bila perlu rushing kesana sini.

No comments:

Post a Comment