Sunday, November 15, 2009

JOM BELAJAR COMMAND CMD LAGI (part 3)

DISKCOPY
Dengan menggunakan command DISKCOPY,anda akan dapat membuat salinan sebenar bagi master disket dan command ini berguna untuk backup.
SYNTAX:
DISKCOPY [drive1: [drive2:]] [/v]
contoh:DISKCOPY A:A /v
/v untuk mengesahkan bahawa infomasi yang disalin itu adalah benar.*A adalah drive letter.jika drive letter bagi floppy anda adalah B jadi anda hanya perlu tukar A kepada B .Bagaimanapun saya difahamkan ianya hanya untuk floppy disk dan mestilah mempunyai type yang sama.




DISKCOMP
Digunakan jika anda ingin membuat perbezaan bagi kedua-dua disket.Adalah disarankan apabila anda membuat MASTER BACKUP membuat perbezaan disk untuk membuat pengesahan salinan kedua adalah benar-banar sama seperti Master Disk.
SynTAX:
DISKCOMP [drive1: [drive2:]]
contoh: DISKCOMP A:A:
FORMAT
Format berguna untuk membuang kesemua data didalam satu drive samaada didalam floppy disk mahupun pendrive dan tidak digalakkan keatas harddisk.Gunakan dengan berhati-hati kerana anda tidak akan dapat kambali data-data yang telah hilang.
SYNTAX:
C:>FORMAT A:
EDIT
Kadang-kadang bila dah rasa geek sangat tu..nak edit text file pun nak kena guna dos prompt.Masalah betul!Cuba try ni.
1-Taip edit didalam CMD.Paparan akan bertukar macam ni:


2-cuba taip testje didalam kotak editor.Kemudian teekan ALT.Kemudian tekan F.Tekan A.Dan masukkan nama file sebagai test.Tekan enter.OkkkbagusSo..sekarang dah jadi macam ni.






3-Keluar editor dengan memekan butang Alt -->F-->X dan anda akan kembali ke command yang sebelumnya.Taip pula command ini:
C:\Users\RIEATH~1\DOCUME~1>edit test.txt
* untuk memanggil kembali fail yang telah disimpan didalam my document.Anda perlu menukar direktori yang sama dimana anda menyimpan fail test.txt untuk memanggilnya kembali.
4-Dan anda bolehlah menukar/edit kandungan didalam fail test.txt mengikut kehendak anda.Sekarang anda dapat lihat apa fungsi EDIT bukan?
SYNTAX:
C:>Edit [nama fail.txt]
TYPE
Fungsi type berbeza dengan edit kerana type hanya memaparkan kandungan didalam fail tersebut tanpa perlu bertukar ke mode editor.Anda tidak akan dapat mengubah sebarang kandungan didalam fail tersebut sehinggalah anda bertukar ke mode editor.
Contoh:
C:\Users\RIEATH~1\DOCUME~1>type test.txt
testje ni<-- ini adalah paparan bagi kandungan didalam file test.txt
SYNTAX:
C:>TYPE [namafile.txt]
ASSOC
Tool ini berguna untuk menguruskan hubungan bagi setiap file extension dan file types.
SYNTAX [.exe[=[filetype/jenis file]]]
Ada beberapa perkaran yang anda boleh cuba dengan tool ini.Contoh:
1-Taip assoc.Anda akan dapat lihat kesemua jenis file extesion beserta jenis file yang telah didaftarkan didalam komputer anda.Proses ini mungkin akan memakan masa jadi gunakan cara assoc|more untuk melihat satu persatu jenis dan file extension yang dipaparkan.
2-Taipkan assoc .txt atau assoc .exe.Anda akan dapat lihat jenis file yang didaftarkan kepada extension bagi .txt dan .exe.Anda boleh cuba untuk entension lain.
3-Cuba taip assoc .log=txtfile.Cara ini akan memukar jenis file yang akan disatukan dengan file extension .log.Cara ini berguna jika file telah dirosakkan oleh virus dan komputer tidak mengenali jenis bagi file tersebut.Jadi anda boleh daftarkan file tersebut secara manual jika anda mengetahui jenis file tersebut.
FTYPE
Setiap jenis file secara default telah dihubungkan dengan setiap jenis software yang berkaitan.Contohnya file txtfile akan dibuka dengan mengunakan notepad dan begitulah sebaliknya.Command FTYPE berfungsi untuk menguruskan "OPEN" bagi jenis-jenis file tertentu.
SYNTAX
ftype [fileType[=[openCommandString]]]
Beberapa cara yang anda boleh cuba:
1-Taip FTYPE untuk mendapatkan list bagi setiap jenis file dan program yang berhubung dengan file tersebut.
2-Taip ftype txtfile
dan anda akan dipaparkan dengan :
txtfile=%SystemRoot%\system32\NOTEPAD.EXE %1
Ini menunujukkan bahawa file jenis ini akan dibuka dengan program notepad .exe yang disimpan didalam direktori \Windows\system32\.
3-Cuba taipkan ftype txtfile="G:\Program Files\Windows NT\Accessories\wordpad.exe" "%1" (note:direktori bagi wordpad.exe mungkin berbeza mengikut komputer.Sila pastikan kedudukan wordpad.exe terlebih dahulu sebelum runkan command ini).
Ini akan menyebabkan file jenis txtfile secara defaultnya dibuka oleh wordpad.exe.


No comments:

Post a Comment