Wednesday, June 23, 2010

MENGHASILKAN TRANSPARENT GIF IMAGE.

 

Dulu pernah time baru-baru kenal dengan photoshop,terkontang-kanting juga untuk buat image yang transparent kat background.errr...ape pulak image yang transparent kat background ni?bambi tolong explain sikit...

Baiklah puan/tuan/adik/kakak/abang sekalian..Imej yang ada transparent background ni ialah imej yang mana hanya objek tu je ada kat gambar tu,and belakang object tu takde apa-apa.kalau diletak diatas kanvas putih,maka putihlah belakang dia and kalau letak kaler kuning ke...ijau ke..kaler background akan berubah mengikut apa yang kita nak masukkan.Kiranya imej ni memang berguna kalau kita nak masukkan beberapa kali pun keatas mana-mana background,text mahupun gambar lain tanpa perlu kita crop berulang kali.
err...paham tak ni?

cara yang mudah jek..sebenarnya bergantung dengan gambar juga..kalau gambar yang banyak detail tu,memang penat juga nak buat.Apa-apapun,jom usha dulu camne nak buat.

Tahap:Beginner dengan pengetahuan menggunakan pen tool,lasso tool,eraser tool dan sedikit pengetahuan dengan layer path.

MASA: 5minit-1jam mengikut pilihan gambar.



1-buka image pilihan.


macam gambar ni,saya nak jadikan momoko yang disebelah kanan sebagai objek utama.Dan saya syorkan agar menggunakan imej yang sharp dan jelas.

2-Langkah ke-2 memang agak brutal sikit dan memerlukan kesabaran yang tinggi bagi imej yang banyak detail seperti imej ini.
-Gunakan lasso tool untuk membuang objek daripada image asal.Gunakan pentool untuk membuang image yang memiliki lebih banyak detail seperti imej ini.
-Saya lebih suka menggunakan teknik membuang objek dengan menggunakan pen tool kerana hasil yang akan kita dapat lebih tepat dan halus.
-P/s:cara terbaik untuk crop objek daripada image asal adalah dengan menggunakan background yang berwarna  gelap seperti hitam. 




3.Buat 1 file baru dan pastikan background content adalah transperant.

5.Copy objek yang anda buat tadi dan pastekan ke dalam file yang baru kita buat tadi.

-Jika anda konfius disini,anda boleh pilih magic wand tools,dan tekan ke atas mana-mana ruang kosong diatas kanvas yang sama dengan objek dan tadi ia akan select kesemua kanvas tersebut.




 
-Tekan ctrl+shift+I untuk select inverse dan hanya kawasan pilihan sahaja yang dipilih.

 

-klik ctrl+c untuk copy dan pastekan ke atas kanvas yang baru dibuat tadi.
  6-tekan  CTRL + SHIFT + ALT + ataupun pilih "save for web"
( File->Save For Web).
7-pilih option ini.

 

dan save.

CONTOH HASIL:






No comments:

Post a Comment